Abdulkadir Uraloğlu duyurdu! Sabiha Gökçen’in 2. pisti Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın katılımıyla açılacak

22.12.2023

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Sabiha Gökçen Havalimanı 2. pistinin, pazartesi günü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın teşrifleriyle açılacağını duyurdu. Havaalanının birkaç yıl içinde 40 milyon yolcu ağırlayacağını belirten Uraloğlu, sırada terminal projesi bulunduğunu söylemiş oldu.

Abdulkadir Uraloğlu duyurdu! Sabiha Gökçen'in 2. pisti Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın katılımıyla açılacak

ensonhaber.com

Türkiye ulaşım alanında tarih yazmaya devam ediyor.

kara, hava, deniz ve raylı sistem olmak suretiyle her kalemde zamanı projeler, karlı yatırımlar art arda yapılıyor.

Bu kapsamda İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nın 2. pisti hizmete giriyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Habertürk Tv kanalında katılmış olduğu canlı yayınında mevzuya ilişkin açıklamalarda bulunmuş oldu.

Uraloğlu, havalimanına dair bilgiler vererek “Sabiha Gökçen Havalimanı birkaç yıl içinde 40 milyon yolcu ağırlayacak bu kapsamda ilkin pisti bitirdik, şimdi de terminal yapacağız” dedi.

“Sabiha Gökçen Havalimanı’nın kapasitesini arttırmayı hedefliyoruz”

Uraloğlu, “Türkiye’nin havacılıkta geldiği nokta ve gelmesini hedeflediği nokta anlamında gereksinimleri tespit ediyoruz. Gerek yeni havalimanları yapıyoruz. Gerekse de mevcut havalimanlarının kapasitesini artırmaya çalışıyoruz.” diyerek Sabiha Gökçen Havalimanı 2. Pistine kapasitesini arttırmayı hedeflediklerini belirtti.

Uraloğlu, “Mevcut havalimanının kapasitesinin arttırılmasıyla ilgili yaptığımız çalışmalardan bir tanesi 2. pist. Şimdi bizim şu anda Sabiha Gökçen Havalimanı’nda averaj günlük 700 tayyare hareketi var. Artık burası kimi zaman 15-20 tayyare taksi yolunda yada pist başlangıcında noktasında olabiliyor. Dolayısıyla bu ihtiyacı aslına bakarsan biz görmüştük. Bu noktaya geleceğini hesaplamıştık. Onun için de 2. pistin yapımına başlamıştık.” dedi.

“Birazcık gecikmiş olabiliriz fakat güvenlik her şeyin önünde gelir”

Uraloğlu, yapım emekleri devam ederken, proje ile ilgili yeni gelişmelerinde yaşanabildiğini belirterek, “Doğal sonuçta siz hesap yapıyorsunuz. Ondan sonrasında arazideki mevcut şartları evvelde tespit ediyorsunuz. Bazı yeni şartlar çıkabiliyor. Yaptığımız o tünelde fazla tünelin kendisi de bu düz ovaya niye tünel yapılıyor diye de bir ayrı tartışılmıştı.

Bir ihtimal onu da konuşmak lazım fakat hani fotoğrafın tümünü görüp de o şekilde yorum yapmakta yarar var. Fotoğrafın tamamını göremeyince ya da bilemeyince o vakit hani hakkaten tamam göremeyebilirsiniz, bilemeyebilirsiniz fakat bir araştırmak, sorgulamak lazım” diye konuştu.

Sabiha Gökçen Havalimanı 2. pist yapım çalışmalarına zelzele durumun da dâhil edildiğini ifade eden Uraloğlu, “Bu pistin daha uzun olabilmesi için, 3 bin 540 metredir burası, Türkiye’nin en büyük pistlerinden. Oraya uzatabilmek için, bundan dolayı aksi yönde, batı yönde binalar, yerleşimler var. Sadece oraya doğru uzatmamız gerekiyordu. Onun için de o tüneli planladık. Doğal depremle oluşan riskler vesaire onları göz önüne alarak belli ilaveler yapma durumun da kaldık.

Ondan dolayı da birazcık gecikmiş olabiliriz fakat güvenlik her şeyin önünde olduğundan biz o emniyetle birlikte hareket ediyoruz. O tünelleri bitirdik. Esasen pist bölgesine gelen yerin dolgusunu da yaptık ve pistin imalatını tamamladık. Şimdi devamındaki tünelin o iyileştirme imalatları devam ediyor. Sonrasında da oraların dolgusunu yapacağız inşallah.” açıklamasında bulunmuş oldu.

“Yeni pisti pazartesi açıyoruz”

Uraloğlu, her türlü hava şartlarında iniş yapılabilecek olan havalimanlarından birinin Sabiha Gökçen Havalimanı bulunduğunu belirtti. 2. pist hakkında informasyon veren Uraloğlu, “3 bin 540 metre dedik. 60 metre genişliğinde dedik. En geniş gövdeli uçakların inebileceği havaalanı burası. Sonrasında biz bir tek pist yapmadık. Bununla beraber 62 uçaklık bir orta apron orada hayata geçirdik yeniden. Gene 40 uçaklık bir kargo apronu inşa etmiş olduk. 3 tane paralel taksi yolu var burada. İnen uçakların en kısa yoldan hızlıca pisti terk etmesi ya da en doğru yerden piste girmesi. 3 tane ki bunların her biri neredeyse bir pist uzunluğunda, 3 bin 520 metre, 3 bin metre ve 2 bin 400 metre civarında.

Tüneller 1.520 metre. Kısaca bundan 20 yıl öncesine gidersek Türkiye’nin en uzun tünellerinden biriydi diyebilirdik fakat şimdi en kısalarından bir tanesi oldu neredeyse. Bitirdik. Her türlü işlemini gerçekleştirdik. Saha düzenlemelerini birkaç gün içinde gene yapacağımız işler var. Arkadaşlarımız ona çalışıyor. İnşallah pazartesi günü de Sayın Cumhurbaşkanımızın teşrifleriyle birlikte burayı açmış olacağız” şeklinde konuştu.

“Sabiha Gökçen Havalimanı 40 milyon yolcu ağırlayacak”

Sabiha Gökçen Havalimanı 2. Pistine ek terminal binası projesinin de hayata geçeceğini ifade eden Uraloğlu, “Piste inecek tayyare, bu kadar yolcu, bir birkaç yıl içinde 40 milyonları geçeceğini düşünüyoruz. Bir terminal binası projelerini yaptık. Onların yapım şekliyle ilgili, bundan dolayı burada bir biliyorsunuz ki yabancı bir ülke girişimcisi, yatırımcısı var. Malezyalılar var.

O Malezyalılarla görüşüyoruz. Eğer onlarla doğru rakamlarda anlaşabilirsek terminali de onlara buyurun yapın deyip ona nazaran bundan sonraki şartları konuşacağız ya da diyeceğiz ki biz yapalım gene şartları konuşalım. Bundan dolayı onların ortalama bir 10 senelik daha burada işletme hakları var. Onu da planladık. Kısaca ilk etapta bir aciliyet durumu olursa eski terminalin kullanılması da, gündemde olacak.

Kısaca 2-3 milyon yanlış hatırlamıyorsam bir kapasitesi var. Onu kullanabiliriz fakat artık inşaat teknolojisi o denli gelişti ki, oldukca süratli yapabiliyoruz. Kısaca dolayısıyla burayı da biz derhal başladık mı bir yılda, bir buçuk yılda, iki yıl daha derhal yapabilecek durumdayız. Kısaca buradaki 36 milyon rakamlar, 40 milyonlara vardığında ya ne yapacağız şeklinde bir kaygı içinde olmayalım” dedi.

“Mustafa Kemal Atatürk Havalimanı hizmet vermeye devam edecek”

Mustafa Kemal Atatürk Havalimanı’n son durumu ile ilgili de informasyon veren Uraloğlu, havalimanının her halükarda hizmet vereceğini söylemiş oldu.

Uraloğlu havalimanına inen günlük tayyare sayısının 120 civarında bulunduğunu belirterek, “İşleyen bir seviye ve ciddi hangarlar var. Oradaki bir son pistimiz her halükarda koruyacağız. Kısaca onunla ilgili bir tasarrufumuz olmayacak. Orayı her halükarda kullanmaya devam edeceğiz. Ve o hangarlar vesaire bunu birazcık konuşuyoruz onlar oradan taşımalı mıyız? Tayyare bakım hangarları belli bir süre daha devam edecekler. Bir ihtimal ilerleyen zamanda onların taşınması söz mevzusu olacak” dedi.

İstanbul Havalimanı’nda da genel havacılık hizmetleriyle ilgili bir terminal yapıldığını işaret eden Uraloğlu, “Bir kısım bir ihtimal oraya kayacak. Bilhassa şu kargo mevzusunda, dünya ticareti mevzusunda her geçen gün taşınan yük artıyor. Bir tek bunu hangi ulaşım sistemiyle taşınacağıyla ilgili oranlar değişiyor. Havayolu, denizden, demiryolundan daha çok. Örneğin pandemi. Dolayısıyla o miktar her geçen gün artıyor. Ya bizim daha çok kapasiteye ihtiyacımız var. Bizim için her tarafı kullanmamız söz mevzusu. Dolayısıyla orasını da şu demek oluyor ki belli bir süre daha kullanacağız” diye konuştu.

“İstanbul Havalimanı’na yeni terminaller yapılacak”

İstanbul Havalimanı’nı projelendirirken 200 milyon yolcu hedefiyle tasarladıklarını ve bugün o hedefin 80 milyon yolcuya kadar ulaştığını belirten Uraloğlu, “200 milyon kapasite için hem yeni terminaller hem de yeni pistler elbet söz mevzusu olacak. Toplam 6 tane pist olacak. Onları gereksinim oldukça peyderpey yaparak trafiğe açmış olacağız. Aynı terminal kapasitesini de yeni terminaller yaparak orayı yöneteceğiz inşallah. Proje olarak var.

Bu gidişe nazaran söylediğim şeklinde artık trafik artışına nazaran. Kısaca o denli süratli iş yapabiliyoruz ki. Kısaca tutup da 3 yıl sonrasında kullanacağımız 5 yıl sonrasında kullanacağımız terminali yada pisti bugünden yapmanın anlamı yok.

Onların hangi vakit diliminde yapılabileceğini biz biliyoruz. İstanbul Havalimanı’nda hiçbir vakit artık terminal kapasitesi doldu. Pist sayısı kafi değil, demeyeceğiz” ifadelerini kullandı.

“Biz batıya ne yaptıysak doğu ve Güneydoğu Anadolu’ya da onu yaptık”

Uraloğlu, 2002’de 26 tane olan havalimanın, mevcut durumda 57’e yükseldiğini ve Türkiye’nin her noktası eşit ulaşım hizmeti götürdüklerini altını çizdi. “İnşaat halinde Yozgat Havalimanımız devam ediyor. Çukurova devam ediyor. Bayburt devam ediyor. Trabzon’a da oranın ilgili bir durum oldu. İşte yeni bir planlamamız. Yer kalmamış. Hani hakkaten yapılması ihtiyaç duyulan yere yaptık.

Kimi zaman işte doğu, güneydoğuyu ulaştırmada dikkatsizlik ettiğimiz söylemleri oluyor. Şu şekilde bakarsanız asla alakası yok. Yüz ölçümlere nazaran havaalanı yardımıyla bakın tam dediğiniz şeklinde Türkiye’nin her tarafına biz gereksinim duyan her neyse onu halletmeye çalışıyoruz” açıklamasında bulunmuş oldu.

“Tayyare bilet fiyatlarında averaj sayı bin 150 lira”

Yolcu sayısı azca olan bölgelere uçakla seyahatin tercih edilmesi için tavan fiyatlarını sınırı olan tutarak teşvik verdiklerini ifade eden Uraloğlu, “Aşağı yukarı yüzde 50’den fazlası 1000 liralar civarında. Hatta averajı 1.650 dedik. Tüm biletlerin satış averajı 1.150 lira civarında. Bir kere 600 liraya da bilet var. 800’e de var. 1000’e de var. 1.650 liraya da var yüzde 15’lik kısmı da 2 bin 500 liraya hani o da firmaların artık can suyu olsun yaklaşımıyla aslına bakarsan daha şey satılıyor fakat bu dediğiniz örneğin daha gezinsel bölgelere birazcık daha limiti birazcık yüksek, diğerlerinin daha düşük” şeklinde konuştu.

“Hatay Havalimanı’nda başlatılan yenileme emekleri devam ediyor”

6 Şubat Kahramanmaraşlı merkezli depremlerde ağır hasar alan Hatay Havalimanı hakkında informasyon veren Uraloğlu, meydana getirilen emekler sonucu, pist için en uygun yerin mevcut konumu bulunduğunu beyan etti.

Uraloğlu, “Oldukca detaylı TÜBİTAK ve ODTÜ’yle görüştük. Onların görüşlerini aldık. Oradaki son duruma depremin son durumuna nazaran arazi kodu 76 metre. Oradaki taşkın kodu da aşağı yukarı 80 metre civarında. Bir ihtimal 82 metre civarında taşkın kodu. Tüm şu demek oluyor ki en negatif hava şartlarında biz orayı 82,5 metreye pisti çıkarıyoruz. Dolayısıyla o taşkın da etkilenmeyecek seviyeye getireceğiz. Ve oradaki depremde bozulmuş olan bu geçirimsiz duvarlar var suyun girişini engeller. Onları yenileyeceğiz ve dolayısıyla oradaki hani güvenliği elde etmiş olacağız” dedi.

“Bakanlık olarak ihtimaller içinde bir zelzele için hazırlıklarımızı yapıyoruz”

Bakanlık olarak ihtimaller içinde bir zelzele için hazırlıkların tam anlamıyla sürdürüldüğüne dikkati çeken Uraloğlu, “Tüm bakanlıklar tarafınca, ulaştırma yapılarıyla ilgili, ulaştırma yapılarından, su iletim hatlarından, naturel gaz hatlarına, enerji nakil hatlarına kadar zelzele yönetmeliğini bizim bakanlığımıza vazife verilmişti. Ve o zelzele yönetmeliğini çıkardık. Ilk olarak doğal kendi sorumluluğumuzdaki tüm yapıları gözden geçiriyoruz.

Tanrı korusun ihtimaller içinde bir İstanbul depreminde örneğin; Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün askı halatlarını değiştiriyoruz. İstanbullu bunun bilincinde değil. Niye değil? Onları rahatsız etmemek için gece 12 ile sabah 5 içinde bunu yapıyoruz. Tüm viyadükler de bunu yapıyoruz. Aynı şekilde havalimanlarında şu baştan gözden geçir şu demek oluyor ki havalimanlarındaki en eleştiri yapı aslına bakarsan pist yapıları. Onları gözden geçiriyoruz. Var ise buralara takviye yapıyoruz” değerlendirmesinde bulunmuş oldu.